1 trullo - 1500 trulli - Reisverslag uit Reeuwijk, Nederland van Hans en Margreet Verkleij- Meijer - WaarBenJij.nu 1 trullo - 1500 trulli - Reisverslag uit Reeuwijk, Nederland van Hans en Margreet Verkleij- Meijer - WaarBenJij.nu

1 trullo - 1500 trulli

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

27 April 2009 | Nederland, Reeuwijk

Als de mensen in Puglia in vroeger tijden hoorden dat koninklijke gezanten onderweg waren om belasting te innen op de huizen, braken ze snel hun huis af. Dat was gemakkelijk, want het symbool van Puglia is de trullo, een rond huisje met kegelvormig dak. Oorspronkelijk zijn deze gemaakt van witte kalkstenen en donkere kleine stenen voor het dak, alles zonder cement op elkaar gestapeld. Bovenop staat een grote witte sluitsteen. Door het landschap verspreid zie je er nog veel staan en het hoogtepunt wat betreft het aantal trulli vormt het plaatsje Alberobello: daar is zelfs een trullokerk en de Trullo Sovrano, de enige trullo die uit twee verdiepingen bestaat.
Wij liepen de afgelopen dagen via Conversano (prachtig),Castellana Grotte, waar we, inderdaad, de grotten bezochten en Putignano, naar deze town of the trulli. Afgelopen nacht sliepen we zelfs in een tot B en B omgebouwde trullo!
De eerste wandeldag hadden we veel regen; nu hebben we daar geen last meer van maar vandaag werden we echt geteisterd door een straffe wind en viel het niet mee om daar tegenin te lopen. Maar we legden toch nog een aardige afstand af en zitten nu een km of 10 voor Ostuni. Het is heerlijk om zo onderweg te zijn en de omgeving is verrassend mooi. Af en toe gaan we langs vrij drukke wegen, maar we vinden ook veel mooie landweggetjes langs olijfbomen en wijngaarden. En steeds weer zijn er vriendelijke mensen die ons helpen ons pad te vinden.
Nog een paar dagen en dan hopen we Brindisi te bereiken, waar we woensdagavond zullen inschepen op weg naar Griekenland.

• 27 April 2009 - 16:36

Oego:

Mooi hoor. Goed om te horen dat t goed gaat! Genietse!!

• 28 April 2009 - 22:27

Mimpie:

Leuk om jullie verhalen te volgen! Bedankt ook voor die foto van papa die je me stuurde op de mobiel!
    Goede reis die laatste dagen in Italie!
    Liefs mim